Mi 30?!

Az amerikai "Collision" magazin egyik cikke:

A védőügyvéd a tanúk padjához lép, hogy a rendőrségi szakértőnek keresztkérdéseket tegyen fel. A következővel kezdi, "Az Ön önéletrajza eléggé terjedelmes, tele van mindenféle balesetelemző tanfolyamokon és konferenciákon való részvétellel". A szakértő válasza, hogy "Így is van, uram."

"A szakértői véleményében Ön azt állítja, hogy az ügyfelem autójának a sebességét a 'megállásig csúszás' egyenletével számította ki, így van?"

"Igen, uram,"válaszolta buzgón a szakértő. Majd az ügyvéd azt kérdezte, "El tudná magyarázni honnan származik ez az egyenlet?" A rendőrségi szakértő magabiztosan válaszolta, "Igen uram, a kinetikai energia egyenletéből."

A bíró úr engedélyével, szakértő úr, megtenné, hogy eljön a tanúk padjától és felírja a 'megállásig csúszás' egyenletét a flip chart-ra?". A szakértő odalép a flip chart-hoz és felírja: S =

Az ügyvéd folytatja, "Mi az az 'S'?". A szakértő válasza, "Az a sebesség mérföld per órában."

"Rendben, de mi az a 'D'?" "Az a féknyom hossza, lábban mérve."

"Ok, de mit jelent az 'f'", kérdi a védőügyvéd. A szakértő azt válaszolja, hogy "Az a lassulási tényező, másképp még negatív gyorsulási tényezőnek is hívják és nincs semmilyen mértékegysége.(Mi magyarul csúszó súrlódási tényezőnek hívjuk, ami normál körülmények között aszfalton 0,5-0,7)"

A védőügyvéd folytatja, "Ó, már majdnem elfelejtettem, mi is az a 30?" A magabiztos szakértő rávágja, "Ez egy matematikai állandó." Az ügyvéd kérdez még, "Ennek sincs mértékegysége?". "Nem, ennek sincs mértékegysége, ez egy matematikai állandó," válaszolja a szakértő.

Egy kis csönd lesz a teremben és az ügyvéd folytatja, "Ha távolság lábban van megadva, se az f-nek, se a 30-nak nincs mértékegysége, akkor hogy a fenébe lesz a gyök alatt lábból csodálatos módon mérföld per óra?"

A szakértő magabiztossága eltűnik az arcáról. Egy darabig hallgat, majd azt mondja, "Én így tanultam, ez áll a tankönyveinkben is."

A kínos helyzetben lévő szakértő több "bemegyünk és kijövünk" balesetelemző tanfolyamon vett részt, de nem készült a fárasztó keresztkérdésekre. A számok helyesek voltak, a szakértő kétszer is megnézte a matematikai egyenleteket!

Magától értetődik, hogy van még egy olyan érték a gyök alatt, amelynek van mértékegysége, csak az osztályban nem említették.

Ha egy egyenlet olyan értéket ad, amelynek van mértékegysége, akkor az egységnek az egyenletből kell származnia. Csak úgy nem a semmiből nem varázsolhatjuk elő. Szóval, hogyan lesz a 'megállásig csúszás' egyenlet mértékegysége mérföld per óra? Lehet, hogy a lassulási tényezőből? Nem, hiszen az egy arány és az aránynak nincs mértékegysége. Akkor csak a 30 marad, de az meg egy "matematikai állandó" vagy mégsem? Rosszul mondta a szakértő? Leegyszerűsítette a dolgot a szakértő és nem mondta el az egész történetet a 30-ról? Az az igazság, hogy a 30-nak van mértékegysége. A 30 értéke úgy működik, mint egy konverziós tényező, amely tartalmazza a gravitációt és a 2-t, mint állandót. A metrikus rendszerben ez a szám 254. A 254-nek is van értéke és úgyan azt az célt szolgálja. Szóval a 30 nem egy állandó, hanem egy matematikai érték 30 mérföld négyzet/ (láb x óra a négyzeten), metrikus rendszerben 254 km a négyzeten/(méter x óra a négyzeten)

A 254 "állandó" kiszámítása

A 3600 a másodpercek száma egy órában

Az 1000 a méterek száma egy kilóméterben

A 9,81 a gravitációs gyorsulás

A 3600 a másodpercek száma egy órában

A számítás végeredménye:

Tehát egy 10 méteres féknyomot hagyó autónál, 0,6 csúszó súrlódási tényezőt véve, a sebesség 39 km/h-ra jön ki a S = képlet alapján.